Equinox Partners
  • HOME
  • TEAM
  • Powerful Presentations
  • SERVICES
    • Обучение за мениджъри - Пловдив
    • COACHING >
      • INDIVIDUAL COACHING
      • TEAM COACHING
      • COACHING CULTURE
    • Training for Managers - Zoom
    • Leadership 360
    • Inspiration Keynotes for Managers
    • Management Development Program
  • BLOG & PODCAST
  • Books
    • Cold Shower For Managers Book
    • Park Your Ego
    • Barriers to Change
    • The Way Of The Heart
  • CONTACTS

Силата на позитивното "НЕ" | Подкаст епизод 210

14/4/2019

 
Picture
Целта на следващите редове е да ви провокира да кажете “не” на онези неща или хора, за които дълго сте отлагали казването на това “не”. До сега може да ви е спирало доброто възпитание, неудобството и нежеланието да обидите или нараните някой друг. Но в отчетливото казване на “не” на нещо, се крие и много дълбока позитивна сила, тогава, когато сте наясно защо го казвате. И това е добре не само за вас, но и за човека отсреща. А, ако се замислите малко повече, вероятно е добре и за трети страни. 

Ето един конкретен пример. Да речем, че офисът ви е тип “отворено пространство” (open space) с много хора на един етаж. Работното ви място е в близост до централна пътека или врата, покрай които минават десетки или стотици хора на ден. От време на време, хората се отбиват при вас с най-приятелско настроение, завързват кратък общ разговор за вчерашния мач или за целувката на Кубрат Пулев. За тях, това е просто част планираната им почивка с разходката и взимане на кафе от кухнята в офиса. За вас – това е поредното нежелано прекъсване. 

Ако кажете позитивно “не” на десетките нежелани дневни прекъсвания, какви ще са най-големите ползи лично за вас? 

На първо място, работното време ще започне да ви стига. Късното доработване, или ранните стартове ще са по-скоро изключение, вместо настоящата практика и единствен начин да насмогнете с работата. Към момента, насмогването става само ако останете до късно или идвате много рано. 

Втората полза ще бъде, че грешките в работата ви ще намалеят.
Няма да ви се налага да пишете и четете едно и също изречение по пет пъти заради липса на добра концентрация. 

Третата полза ще бъде, че вероятно и ще ви остане малко свободно време, което вие ще решите как ще използвате. Вие, а не хората около вас. Вие ще решите как да запълните свободните минути, вместо случайно преминаващите офисни пешеходци.

Освен тези безспорни ползи, има и някои недостатъци, ако кажете “не” на разсейванията от колегите. Някои колеги може да се засегнат, че нямате нормално човешко отношение, за да размените две думи с тях. Някои ще си помислят, че сте надут. Други, ще кажат, че се правите на зает. Трети ще кажат, че нямате приятели в офиса, защото не говорите с никой извън срещите. 

И така, ако поставите мнението на другите пред желанието да си свършите работата без разсейвания, времето никога няма да ви стига. Не защото задачите са много. А просто защото не може да се самоорганизирате добре и да се концентрирате върху настоящите си задачи. Защото не може да казвате позитивно “не”.

Позитивното “не” не е оксиморон. То просто подсказва, че казването на “не” има и много положителни ефекти. Особено, ако се уцели правилната доза. С правилното място, с правилното време и с правилните хора. 

В момента може да си мислите, че не използвате положителното “не” заради другите.  За да не ги нараните, за да не си направят грешни изводи и т.н. Но всъщност, не казвате положителното “не” само и единствено заради себе си. Замислете се. Какво, ако някой се засегне от това, че не завързвате малки разговори за уикендите. Проблемът не е в неготово засягане, а в това, че не искате да сте човек, който засяга другите. 

А, ако наистина не сте човек, който не иска да обиди и засегне другите, няма какво да се притеснявате при всеки разговор кой до колко и дали ще се засегне. Тогава, казването на положително “не” става много по-лесно. 

Пък, ако колегите ви се засят от това, че не сте поели топката на малките разговори, какво ще се случи с тях, тогава когато наистина имат причина да се засегнат? Тогава, когато имат откровени лични нападки и заемане на ултимативни позиции с някой друг? Вероятно, ще излизат в седмичен болничен след всеки такъв разговор.

Мениджърите, генерално са предразположени по-скоро да избягват негативни изживявания, отколкото да преследват позитивни. 

И затова толкова много ръководители на екипи предпочитат да избегнат социалното отхвърляне и негативно възприятие, отколкото да се фокусират върху положителното изживяване да си свършат работата в рамките на работното време. Неизползването на положителното “не” е и бързата писта към професионалното прегаряне. 



Comments are closed.

    RSS Feed

    Picture
    Picture
    Picture

    Архиви

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    January 2022
    December 2021
    May 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    October 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    April 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    July 2018
    February 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    May 2017
    March 2017
    February 2017
    October 2015
    September 2015
    February 2015
    September 2014
    April 2014
    March 2014
    October 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012

    RSS Feed

__________________________________________
Copyright © 2011-2023, Equinox Partners Ltd. All rights reserved.

Политика за поверителност

  • HOME
  • TEAM
  • Powerful Presentations
  • SERVICES
    • Обучение за мениджъри - Пловдив
    • COACHING >
      • INDIVIDUAL COACHING
      • TEAM COACHING
      • COACHING CULTURE
    • Training for Managers - Zoom
    • Leadership 360
    • Inspiration Keynotes for Managers
    • Management Development Program
  • BLOG & PODCAST
  • Books
    • Cold Shower For Managers Book
    • Park Your Ego
    • Barriers to Change
    • The Way Of The Heart
  • CONTACTS