Изпитването на болка в работата е естествена аларма, която да ни привлече вниманието за някаква промяна. Ако болката е остра и не може да се търпи, промените се случват много бързо. Например, викане и крещене на работното място за първи път, моментално могат да накарат някой да напусне.
Но някои хора свикват с викането. Нещо повече, задвижват се да свършат работата си едва след като някой се е развикал. Естествено, такава работна среда не е особено здравословна. Причинителят на болката е един и същ, но адаптирането може да превърне болката от остра в продължителна. Всеки сам избира, дали да реагира на острата болка и да направи промяна в работа си. Или да свикне с нея и да направи болката продължителна. Повечето хора, които непрекъснато се оплакват от работата си, но не я напускат, като че ли са избрали ужас без край, вместо (ужасен) край.
0 Comments
Може да посадите фурми над полярния кръг. Естествено, нищо няма да поникне.
Проблемът в този случай не е в семената, а в средата. Аналогично е с хората, които не поникват и дълго време не успяват да израснат над входното ниво в екипите. Може би това са финикови палми на северния полюс. Вместо да се сърдите на семената, сменете им средата. Епизод 822 на "Сутрешно предаване за мениджъри" с Росен Николов - Chapter Lead @ Commerzbank Digital Technology Center Sofia.
Ето някои от основните теми в този епизод: 00:43 - Кой е Росен Николов? 01:47 - Студените душове в кариерата? 05:55 - Колко от мениджърите са склонни да поемат 100% отговорност за представянето на екипите си, вместо да обясняват неуспехите си с другите? 06:56 - Кои навици помагат за себеуправлението и организацията на екипната работа? 11:01 - Какво могат да направят мениджърите, за да създадат среда, в която хората с желание взаимно да си дават и получават обратна връзка? 1 4:53 - Как да избегнем професионалното прегаряне? 21:28 - Кой е тънкият лед при посрещането на нови попълнения в екипа? 30:45 - Любими книги и автори? --- Целият епизод в Spotify: https://open.spotify.com/episode/2tMJMJ2kkX4AV8eZI35jIj… Може да научите повече за Commerzbank Digital Technology Center Sofia ето тук: https://sofia.commerzbank.bg/ Има безброй аналогии между екипната работа и футбола. Като например тази, че преуморените микромениджъри влизат в капана на играещи треньори. Друга аналогия е, че не може да има индивидуални победители, ако отборът е загубил и т.н.
Нещото, което се пропуска в тези аналогии е фигурата на зрителите. Като че ли в много екипи, хората много повече приличат на зрители, отколкото на играчи. Липсва яснота за този прост принцип, че който е на терена е там, за да играе за отбора си. На терена няма място за зрители. Въпреки това, работните екипи са пълни със зрители. Такива, които наблюдават отстрани, дават акъл и (се) пляскат. Зрителите са на безопасно място от екшъна, умората и травмите. Но те са на също толкова безопасно място от истинското удовлетворение на победата в 90-та минута. Или от победата в края на работния ден. Следването на правила и процедури има смисъл стига да не се залита в абсурдни крайности.
Например, ако един търговец не си е изпълнявал редовно квотата от 50 обаждания на ден, но си е надхвърлил квотата за продажби на месеца, дали следва да бъде санкциониран за неспазване на правилото? Това правило съществува единствено, за да се улесни постигането на другия показател – месечните продажби. Мениджърите с бюрократично разстройство ще наложат санкции, защото не са спазени правилата. Това ще доведе до демотивация, объркване и вероятно до напускане. Има безброй други примери от други сфери – крайният желан резултат е постигнат, но не е спазено някакво вътрешно правило, чийто смисъл е единствено да подпомогне реализирането на същия краен резултат. Ако едни и същи вътрешни правила се нарушават или заобикалят, за да могат хората да си свършат работата, може би проблемът не е в нарушаващите правилата, а в създаващите ги. Всеки, който чете този текст знае, че Канада е държава в Северна Америка и имаме часова разлика. Но освен, ако не ви предстои някакво пътуване или работа, това знание няма да ви е особено полезно. Имате знанието, но то просто си стои. Заема няколко байта от паметта ви и нищо повече.
Ако към това знание се добави намерение, за да се свърши някаква работа с него, тогава то става полезно. Ако ви се наложи да организирате зуум разговор с някой в Канада, ще съобразите часовата разлика. Знанието за тази разлика няма просто да хаби няколко байта в съзнанието ви, а реално ще ви е полезно. Така е и със знанията, които мениджърите придобиват в лидерските програми. Ако няма намерение, нужда и желание за ползването на това как да се поставят ясни и мотивиращи цели, как да се дава обратна връзка, как да се провеждат ефективни срещи, как да се управляват приоритетите, как да се оптимизира комуникацията между отделите и т.н., всичкото това знание ще хаби мегабайти в претоварените мозъци на мениджърите. И понеже са претоварени, същите тези мозъци съвсем скоро ще изтрият информацията, която не се ползва по предназначение. Точно заради това, след всяко обучение, мениджърите не се издигат до нивото на нещата, които са научили или припомнили, а падат до нивото на старите си навици. Знанието не е достатъчно, освен ако то не върви ръка за ръка с намерение, нужда и желание за промяна. Но намерението, нуждата и желанието също не са достатъчни, освен ако към тях няма и знание. Почти на всеки шофьор се е случвало да засили на жълт светофар с надежда да премине, но след това рязко да набие спирачките точно в последния момент при светване на червено.
Рязкото ускорение и рязкото спиране носят адреналин. Той помага за взимане на бързи решения. Но помага и за намаляване на периферното зрение и формиране на тясно тунелно виждане. Тясното тунелно виждане в работата обостря отношенията. То е и една от основните бариери пред емпатията. Хората забиват поглед в това, което искат, без да имат капацитет да чуят и да видят другите около себе си. Рязкото ускорение на жълт светофар в работата, също така води до липса на търпение и взаимно изслушване. Неизслушването от едната страна в комуникацията неизбежно води до неизслушване и блокиране от другата страна. Води до червен светофар. Именно заради това, когато сме на жълто има смисъл да забавим, да се огледаме и да спрем. При всяко забавяне и взаимно изслушване се включва нещо различно от тунелното виждане. Включват се взаимното уважение и емпатия. Включва се зеления светофар. |
Архиви
July 2024
|