На баскетболното игрище, една от най-неприятните емоции се появява тогава, когато някой опит за кош се размине и не се получи за съвсем малко.
Но това е само, ако приемем че целта за ВСЯКО хвърляне е да се вкара кош. Но ако целта е да се става по-добър с всяко следващо хвърляне, защо малкото разминаване предизвиква голямо усещане за загуба? Като може да предизвика и усещане за напредък? В крайна сметка опираме до избора на фокус. Фокус върху краткосрочната цел за вкарването на даден кош. Или дългосрочната цел за ставане по-добър в играта. Има плюсове и минуси и на двата типа фокусиране. Фокусирането върху краткосрочните цели създава приятно усещане дори и при малките успехи. Но може да създаде, също така, лесни и бързи разочарования. Фокусирането върху дългосрочните цели е малко по-трудно, защото успехите не са толкова бързи и видими. Но удовлетворението е много по-голямо, защото не става въпрос за вкарване на кошове, а става въпрос за развитие, усъвършенстване и удоволствие от самата игра. Човек много лесно може да се самомотивира при КРАТКОСРОЧНА загуба. Просто като си припомни кои са му ДЪЛГОСРОЧНИТЕ цели в играта. Не само в баскетболната. Краткосрочният фокус изисква да се вкарва всеки кош. Дългосрочният фокус изисква постепенно и устойчиво подобрение във всяка следваща игра. Първото (краткосрочно фокусиране) ще предизвика неприятни емоции, дори желание за отказване при всеки пропуснат опит. Второто (дългосрочно фокусиране) ще предизвика желание за още повторения и подобрения. Няма подобрения без повторения.
0 Comments
Ето един жокер, който се роди в един от тренингите през изминалата седмица, към прекалено контролиращите мениджъри:
„Кажи ми КАКВО искаш, а не КАК да го направя“ Ако при делегиране на отговорности влизате в режим на използване на прекалено много глаголи, от рода на: „обади се“, „напиши“, „провери“ и т.н., вместо да говорите в крайни резултати, тогава най-вероятно сте влезли и в режим на микромениджмънт. Даването на свобода на действие при делегирането помага, както на мениджърите, така и на хората от техните екипи. Повече свобода и по-малко микромениджмънт водят до поне три неща: 1) Възможност на хората от екипа да намерят начина за постигане на крайните резултати, който е най-добър за тях. Едни и същи резултати ще се постигнат по различен начин от различните хора, при спазване на общите правила, процедури и принципи; 2) Възможност на хората от екипа да падат и да стават сами. Да изградят мускули за ставане и справяне с грешките, а не мускули за автоматично ескалиране към мениджърите си. Това пък, с течение на времето, ги превръща в едни ходещи пощенски кутии, които само пренасят ескалирани проблеми от една част на компанията в друга; 3) Разчистване на календара на мениджърите и фокусиране върху стратегическите цели; Мениджърите попадат в ситуации, в които дават свобода, после при първото затруднение се втурват да се намесват, коригират и помагат, т.е. отнемат свободата на хората си да се справят сами. Сами да намерят решение. Да усетят адреналина, както на затруднението, така и на решението. Нещата, които спират мениджърите да дадат свобода за действие, често нямат нищо общо с другите хора. Имат много общо със собствената им несигурност. Липса на доверие към другите. И неотработени страхове. Дори и да си мислят, че не могат да дадат пълна свобода, защото другите не са напълно готови, истината е, че не я дават, защото самите те не са готови. Не са готови да се доверят напълно. Не са готови да се разделят с болезнения си перфекционизъм. Същият перфекционизъм, който колкото им помага, толкова може и да им вреди. Не само на тях. Но най-вече и на хората ОКОЛО тях. Решението на проблема с отклоняването на даден екип от желаното представяне може да се обобщи в едно нещо. Това нещо се изразява в спиране на работата по един начин и стартирането по НОВ.
Спирането е свързано с прекратяването на непрекъснатите взаимни обвинения. Спиране на драмите. Спиране на спешните действия в последния момент. Спиране на назидателните и емоционални монолози в мениджърските срещи. Стартирането по НОВ начин е свързано с изясняване на ОБЩИТЕ цели към момента. Виждане на реалното място, където се намира екипа в момента спрямо тези цели. Подравняване на взаимните очаквания и изисквания. Стартиране с изясняване на индивидуалните цели за постигане на общите цели. Стартиране със създаване на ясен план, времева линия и измерими ежедневни показатели на целите. И последно – ЕЖЕДНЕВНО отчитане на резултатите от вчерашния ден и подравняване за днешния с цели, приоритети и ЕГН (ЕГН = едното голямо нещо) за деня. Нищо повече. Но и нищо по-малко. Преди екипът да спре да работи по стария начин и да започне да работи по НОВИЯ трябва да се случи едно друго нещо. Вероятно вече се сещате кое е то, ако сте стигнали дотук. И то е – мениджърът на екипа следва да СПРЕ да работи по СТАРИЯ начин. И да ЗАПОЧНЕ да работи по НОВИЯ. Нищо повече. Но и нищо по-малко. Има начинаещи мениджъри, които са на новите си позиции едва от няколко месеца, и НЕ гледат на лидерството като на нещо ново, което следва тепърва да учат и усъвършенстват. А като на нещо старо, което много добре си знаят и само трябва да го правят по-интензивно. Естествено, няма нищо по-далеч от истината. Когато мениджърите не са наясно какво точно значи да водят екипите си професионално, тогава те се втурват да ги дундуркат. Или да ги юркат.
Юркинг и дундуркинг са първите маркери, по които ще разпознаете неопитните (си) мениджъри. Проблемът с тези мениджъри е, че те много бързо се съгласяват с оплакванията на колегите си, които ръководят, когато си говорят с тях. И също толкова бързо се съгласяват с оплакванията на собствените си мениджъри, когато са в техните срещи. А следва да бъде точно обратното. Какво означава това? Това означава, че един мениджър изпълнява добре ролята си в компанията едва тогава, когато се превърне в добър адвокат на интересите на хората пред мениджърите си. И е добър адвокат на интересите на мениджърите си пред хората, които управлява. Това е здравословния антагонизъм. Между интересите на хората и техните мениджъри е нормално да има антагонизъм. Той може да бъде здравословен – такъв, който ги провокира да гледат на нещата от 360 градуса. Такъв, който предполага, че в работата има парадокси, с които следва да се работи с разбиране, а не с ултиматуми. Но освен здравословния антагонизъм има и селски такъв, при който преобладават селските нападки, грубите обръщения и откровените обиди (наум). При този антагонизъм неразрешените вътрешни конфликти на мениджърите се манифестират в конфликти с всички останали. Вътрешните самонаранявания подтикват към нараняване и на другите. Да си припомним: само вътрешната болка има нужда да създава външна. Ако мениджърите са емоционално балансирани в себе си, ще бъдат емоционално балансирани в отношенията си с всички останали. С други думи, ще бъдат в здравословен, а не в селски антагонизъм. Не се опитвайте да изкорените селския антагонизъм в другите. Това е невъзможно. Но има и добра новина. За да работите добре с другите е достатъчно да го изкорените в себе си. |
Архиви
July 2024
|