В средата на октомври 2013 имахме удоволствието да проведем стратегически коучинг с 26 млади предприемачи от общо 9 държави, като посветихме 6 модула на бизнес моделирането. И всичко това - в полите на живописния Пирин. Основният фокус и резултат беше изкристилизирането на стратегия за бизнес развитието на 5 иновативни проекта. С помощта на предоставения аналитичен инструментариум и рамки предприемачите формулираха своите стратегии за "син океан", създавайки изцяло нови пазарни пространства. Както пишат и Чан Ким и Рене Моборньо в книгата си "Стратегията син океан", това е възможно да се реализира чрез преструктуриране на пазарните граници през шест алтернативни или взаимно допълващи се канала: "1. Поглед към алтернативни индустрии - Основни въпроси: Кои са алтернативите за вашата индустрия? Защо клиентите са привлечени към тях? 2. Поглед към стратегическите групи в индустриите - Основни въпроси: Какви са стратегическите групи във вашата индустрия? Защо клиентите избират една или друга група? 3. Поглед към потребителската верига - Основни въпроси: Каква е веригата клиенти във вашата индустрия? Върху коя потребителска група се фокусира вашата индустрия? В случай, че промените тази потребителска група, как бихте могли да отключите нова стойност? 4. Поглед към допълнителни продукти и услуги - Основни въпроси: В какъв контекст се използва вашият продукт или услуга? Какво се случва преди, по време на и след нея? Бихте ли могли да разпознаете слабите места? Как бихте могли да ги отстраните чрез допълнителен продукт или услуга? 5. Поглед към функционалния и емоционалния подход към потребителите - Основни въпроси: Дали вашата индустрия се съревновава с емоционалния или функционалния подход? Ако използва емоционалния, кои елементи бихте могли да премахнете, за да я направите функционална? И обратно, ако използва функционалния, кои елементи биха могли да се добавят, за да стане тя функционална? 6. Поглед във времето - Основни въпроси: Кои тенденции има голяма вероятност да окажат влияние върху вашата индустрия? Кои от тях са необратими и имат ясна линия на развитие? Как биха повлияли те въргу вашата индустрия? Като имате предвид всичко това, как бихте създали безпрецедентна удовлетвореност у вашите клиенти?" Изследването на всички тези въпроси е изключително полезно за стимулиране и развитие на предприемаческото и иновативно мислене - както за стартиращи компании, така и за вече установени корпоративни структури. Естествено, методичното използване на всички възможни канали е полезно, за да зададе структурата и посоката за създаване на стратегия, но основният елемент си остава извеждането на конкретното съдържание от самите предприемачи, използвайки коучинг подхода в защитена среда.
1 Comment
|
Архиви
July 2024
|