Достигането на определени нива на удобство и спокойствие не са самоцел за никой добър екип. Те са само предпоставка и инструмент за реализиране на някакви по-големи и смислени цели. Както на индивидуално, така и на екипно ниво.
Почти нищо не може да бъде свършено качествено, ако не са налични работен комфорт, спокойствие във взаимоотношенията и добро тонизирано състояние на хората. В същото време, ако спокойствието и удобствата дойдат в повече - те могат да имат негативен ефект - да доведат до лесна загуба на концентрация и отслабване на естествените съпротивителни сили на хората за справяне с текущите проблеми. В тези случаи, хората може да изпаднат в нещо, което наподобява състояние на упойка - загубват сензитивност към случващото се във външната среда. Тази загуба на сензитивност, съответно забавя и процесите на реакция към нещата, за които, по принцип трябва да се предприемат своевременни действия. Със съответната честота и продължителност. Например, ако един екип дълго време си постига целите, това може да доведе до състояние на упойка на удобството и спокойствието. Рекламациите и ескалациите от клиентите започват да се игнорират и вместо подобрение на качеството и процесите, рекламациите предизвикват пренебрежително отношение. И това започва и продължава да се случва до момента, в който мениджърите усетят някаква болка. Например, напусне дългогодишен добър служител, или се оттегли дългогодишен клиент. Всеки, който излизал от състояние на истинска упойка знае за какво става въпрос - болката е голяма, има обща отпадналост и общо взето - желание за отдръпване и възстановяване. Мениджърите лесно може да се предпазят от упойката на спокойствието, просто като се фокусират върху запазване на положителните му ефекти (необходима предпоставка за постигане на големи цели), но в същото време не изтърват от вниманието си сигналите от външната среда - напускащи клиенти или служители, наличие или увеличаване на ескалациите, увеличаване количеството на брак в производството. Когато са под упойката на удобството, мениджърите и техните екипи все по-трудно се задвижват да предприемат инициативи за подобрение или оптимизиране. Нуждите на клиентите, а също и нуждите на интензивно работещите и натоварени в работата хора - сини или бели якички, все повече се игнорират. Последната творба на Христо Смирненски “Приказка за стълбата” илюстрира по много подходящ начин състоянието през което минават хората, когато се изкачват постепенно по стълбицата, достигат до по-високите нива на удобство и спокойствие, и в един момент - буквално не виждат и не чуват проблемите на хората около тях. Единият от най-бързите начини за предпазване от влизане в това състояние, или за излизане от него е използването на следната три-стъпкова формула: Забелязвам – спирам - променям Първо забелязване дали самите мениджъри, не са в упойката на удобството. Или пък отделни хора и цели екипи. След това - спиране. И задаване на въпроси: - Дали не сме изпаднали в упойката на удобството? - Имаме ли нужда на промяна? - Ако не променим нищо, къде ще се укажем след 12, 24, 36 месеца? ...и т.н. След намирането на съответните отговори, има място само за едно нещо. Промяна. Възможно е упойката на удобството да има и благоприятно въздействие. Особено, ако екипът с тази упойка се окаже, че е като остров на спокойствието в океан от хаос, промени и апокалиптични вайкания от другите отдели. В този случай, не реагирането на външната среда може и да е за добро. Просто защото хаосът и безредието от другите части на организацията няма да се пренесат автоматично в екипа, който към момента има определено ниво на удобство и постигане на резултати. Естествено, това не трябва да се бърка със щрауса, който си заравя главата в пясъка, а по-скоро да се разглежда като истинска добре действаща упойка, която да подкрепи екипът да премине през определени турбуленции. Типичен пример за негативното въздействие на упойката на удобството е фалита на КОДАК, който показва как един силен играч в бизнеса може да изчезне от сцената, просто защото не се е събудил на време от упойката на удобството.
Може да са абонирате за подкаста в следните платформи:
iTunes: https://apple.co/2ERR1gf Spotify: https://spoti.fi/2rY6LGX Castbox: http://bit.ly/2St4FL6 Google Podcasts: http://bit.ly/2Rjlnil Comments are closed.
|
Архиви
July 2024
|