Важността на доверието в екипа се усеща най-вече тогава, когато то липсва. Тогава всичко се случва по-бавно, прекарва се повече време в обяснения, и не на последно място, удоволствието от работата се изпарява. Липсата на доверие обикновено се появява, когато поетите ангажименти не съвпадат с изпълнените. Например, мениджърът на екипа обещава да наеме допълнителни хора, но това не се случва. Или пък се обещава да се прекратят неефективните срещи и дублирането на работа, но те продължават и т.н. Когато другите не си спазват ангажиментите, имаме склонност да ги осъждаме за слабости в характера. Когато обаче ние не спазваме ангажиментите, имаме склонност да си ги обясняваме с външните обстоятелства. Това се нарича “фундаментална атрибутивна грешка”. Терминът е въведен от Лий Дейвид Рос, преподавател в Станфорд. Обяснението за възникването на фундаменталната атрибутивна грешка е, че когато наблюдаваме неприемливо чуждо поведение, ни е много по-лесно да го свържем с личността на другия човек, а не с неговите затрудняващи обстоятелства. И обратно - собственото си неприемливо поведение обясняваме със затруднения от външните обстоятелства, а не с лични слабости. Мениджърите могат да спомогнат за създаването на доверие в екипа си като обърнат действието на тази фундаментална атрибутивна грешка към себе си. Така например, когато някой закъснее с определен ангажимент – най-напред, да се потърси обяснение във възпрепятстващите външни обстоятелства за закъснението, а след това и за вътрешните такива. Това показва доверие към доброто намерение на човека да си свърши работата добре. А последното, от своя страна, поражда желание у другия човек следващият път да оправдае даденото доверие, вместо да влиза в режим на обяснения за външните обстоятелства. Следващото ниво е мениджърите да се опитат да обяснят грешките си със слабостите (които могат да променят) в собствения си характер, а не със съпътстващите външни обстоятелства. Външните обстоятелства са добри извинения. И още по-добри самозаблуждения. Хората, които вдъхват доверие не са тези, при които никога няма разлика между обещано и направено. А тези, които, при поява на тази разлика, я запълват с проактивност и действие. А не с оправдания и извинения. --- Обучение за мениджъри в Zoom - http://www.equinox-partners.bg/effective-communication-and-motivation-for-managers-161860.html -- 3-месечна програма за развитие на ключови мениджърски умения (по заявка на една компания с мениджъри в групи до 12 души) - http://www.equinox-partners.bg/management-development-program.html
0 Comments
Leave a Reply. |
Архиви
July 2024
|