Един от капаните на непрекъснатото даване на позитивна обратна връзка е този, в който попадат хората, които имат необходимост от непрестанно външно валидиране.
Получава се нещо като офисен инстаграм, в който липсата на сърца след всяка изпълнена задача, може да доведе до колебливост, съмнения в себе си и излишна тревожност. Така се създава пристрастеност към положителната обратна връзка от другите. Подсилената позитивна обратна връзка върши чудесна работа за начинаещите в дадена област. Те действително имат нужда от външно валидиране. От трупане на увереност и сигурност, че вървят в правилната посока и с правилната скорост. Но същата подсилена позитивна обратна връзка няма такъв положителен ефект за напредналите. За тях тя е повече шум, отколкото сигнал. За напредналите, негативната обратна връзка има по-силен положителен ефект, отколкото положителната обратна връзка. Ако един мениджър е предразположен да дава предимно позитивна, или предимно негативна обратна връзка, без да я съобразява с нуждите и нивото на човека отсреща, ще попадне в този капан. Да залива с излишна позитивна обратна връзка опитните. Или да разколебава и пречупва ентусиазма на начинаещите с прекалено негативна обратна връзка. Колкото и да е вярна, никоя позитивна, или негативна обратна връзка, която не е дадена подходящо, няма да бъде полезна. Когато мениджърите работят по инерция и подхождат еднакво към всички, на практика досаждат на опитните и отчайват начинаещите. Похвалата и оплакването са едно и също. А именно – обратна връзка. Нищо повече. Но ако към похвалата и оплакването се прибави его, тогава желанието за външна валидация убива проактивността и креативността. Наблягането на положителната обратна връзка е чудесен старт в началото на всяка промяна. Но за да е ефективна дългосрочно и за да не се попадне в капана на търсенето на непрекъсната валидация, тя трябва да се балансира. 1) Какво се случва с увереността на начинаещите във вашия екип, ако им спестите положителната обратна връзка? 2) Какво трябва да промените у себе си, за да не отчайвате начинаещите и да не досаждате на напредналите, когато им давате обратна връзка? --- Обучение за мениджъри в Zoom - http://www.equinox-partners.bg/effective-communication-and-motivation-for-managers-161860.html -- 3-месечна програма за развитие на ключови мениджърски умения (по заявка на една компания с мениджъри в групи до 12 души) - http://www.equinox-partners.bg/management-development-program.html
0 Comments
Leave a Reply. |
Архиви
July 2024
|