При съвместната ни работа с Google при реализирането на Бизнес коучинг програмата в България разбрахме, че формулата за успеха на технологичния гигант не се крие в изчислителната мощ на сървърните ферми пръснати по цял свят или в милионите редове код, поддържащи търсачката, а в едно много по-нетехнологично място - в културата на организацията, както и в хората, които работят там със своите мечти, устрем да променят света и хумор, който става най-видим за външния свят на първи април всяка година (колекция от шегите на Google за първи април) Има няколко основни неща, които не са свързани с технологиите, и които всяка компания може да заеме от Google, и да започне работа по тяхното прилагане почти веднага: 1. Стимулиране на 10Х мислене и действие - тук отправната точка е, че ако желаете да постигнете подобрение на каквото и да е нещо с 10% ще се фокусирате основно върху подобряване на ефикасността. А тя винаги има предопределени материални граници и не предопределени човешки рискове и съпротивления. Другото важно нещо, което прави правилото 10Х да работи е, че въображението и енергията на хората се разпалва много повече, тогава, когато имат да решат привидно нерешими задачи. Като това да изпратят човек на Луната. В крайна сметка и това става, но както казва Кенеди - не защото е било лесно, а точно защото е било трудно. Основнен двигател за 10Х мисленето в компанията е един от основателите на Google - Лари Пейдж, който казва, че когато хората мислят не за 10%, а за 1000% подобрение - само тогава имат истински кураж за дръзки действия. Този начин на мислене се материализира в основаването на отделна компания Google X през 2010 година, откъдето идват самоуправляващите се автомобили и много други изобретения, които все още принадлежат по-скоро на близкото бъдеще.
2. Смислена работа - или свързване на работата със смисъл - Ласло Блок (Ръководител "Човешки Операции" в Google) поставя този фактор като номер едно за поддържане и повишаване мотивацията и ефективността на хората. Интересното тук е, че компанията не казва на всеки човек по отделно какъв е смисъла на неговата работа, а създава среда всеки служител сам да намери смисъл в това, което прави. Естествено, тук идва мястото на директната комуникация, редовните индивидуални месечни срещи с мениджърите, фокусирани върху личното израстване, както и вътрешна и външна коучинг подкрепа, която се осигурява от компанията. 3. Всеки служител се стимулира да мисли като собственик на компанията - това започва още от постъпването на хората в организацията, както споделя Ласло Блок в книгата си (Work Rules!: Insights from Inside Google That Will Transform How You Live and Lead). Това отключва огромен творчески заряд и се основава на вярването, че хората не само са добри по природа, но и ще направят всичко възможно да направят добро за хората с които работят. Често, това означава, да поемат рискове и да вземат решения за ситуации, за които няма писани правила, и просто трябва да действат като добри хора, опирайки се на личните си ценности и тези на компанията. Пример в това отношение е изтеглянето на Google от Китай, където цензурирането на резултатите при търсене е било едно от условията за това да може да продължи да работи там. Но ако цензурирането противоречи на ценностите и мисията на компанията да организира информацията в света и да я прави универслано достъпна - то независимо от пазарните загуби, Google взима решение да се оттегли от милиардната страна на база на придържането към собствените си ценности. Културата в организацията се създава не толкова на база на това какво се говори по принцип, а на това какво се прави в действителност. Друг пример в тази посока, но с обратен знак е Енрон, чиито основни корпоративни ценности са "Интегритет, уважение, съвършенство"...и те по нищо не подсказават, че компанията всъщност е била царството на антонимите на своите ценности, което завършва с невесел край през 2002. Така че - 10Х мислене, дръзки действия, свъзрване на работата със смисъл и ежедневно време за рефлексия поставят стабилна основа за създаване на култура със здравословен баланс между предизвикателства и подкрепа. А както казва Питър Дракър - "Културата в организацията може да изяде всяка стратегия за закуска". *** Повече детайли за Бизнес коучинг програмата на Google може да намерите директно на сайта на програмата тук: Google Partners Business Coaching Program, както и в статиите на Bulgaria On Air: "Google инвестира в бизнес развитието на партньорите си от над 30 държави" и "Партньори на Google обучават управители на дигитални агенции как да развият бизнеса си" Comments are closed.
|
Архиви
July 2024
|