В средата на 2005 година Ребека Котън стартира вътрешната коучинг програма в Google, след като преминава коучинг обучението на CTI. С Гери също преминахме през това 5-месечно обучение в Лондон през 2012, но не защото Google са го избрали преди нас, а защото то връща фокуса на хората към същността на човека тук и сега, и не толкова към техниките и инструментите, с които се работи в коучинг процеса. Идеята за използването на коучинг подхода в Google, обаче се появява на един от малко по-високите етажи на Googleplex-а (както се нарича централата на компанията) - по време на една от срещите на борда на директорите. В книгата “How Google Works”, Ерик Шмид описва историята за това, как през лятото на 2002 година, когато е начело на компанията от близо година и прави ревю на това, което е постигнал през последните 12 месеца, един от членовете на борда на директорите - Джон Дуър му препоръчва да работи с коуч - в този случай Бил Кемпбъл. Ето и 38 секунди за тази история от първо лице: След като CEO-то на Google от първо лице се уверява и разбира смисъла от работата с доверен партньор, който го подкрепя при изясняване на посоката при развитието на компанията, само въпрос на време е основните ключови хора да последват примера му. В есенцията си, развитието на коучинг културата в Google се изразява в нов начин на мислене и общуване. Стимулира се задаването на въпроси, които не пораждат защита и размяна на аргументи, а създават пространство на изследване. Слуша се с намерение да се чуят и разберат различни гледни точки, а не да се докаже кой е прав.
В известен смисъл, коучинг подхода измества фокуса на разговорите от его към еко център. Еко център, в който има дух на равностойното партньорство между всички общуващи, независимо от ролята им в компанията. Ето една история за това, как развитието на коучинг култура в Google е процес, който подкрепя хората да усъвършенстват това как мислят, а не какво. През 2006 година, докато Мариса Майер все още работи в Google и не е подозирала, че само 6 години по-късно ще стане изпълнителен директор на най-голямия конкурент на Google по това време - Yahoo, изнася лекция пред студенти в Станфорд, в която разказва за парадоксите на древногръцкия философ Зенон. Един от парадоксите на Зенон, който е достигнал до нас се нарича “Чувалът с жито”. Ако от един чувал бъде изсипано върху земята цялото му съдържание от многобройни житни зърна, би се чул шум. Шумът на всички зърна обаче е сбор от шума на всяко едно от тях поотделно. Но ако бъде пуснато само едно зърно, шум не се чува. Следователно и при всичките не би трябвало да се чува. Обаче шум има. Този парадокс накратко покзава философското разсъждение на Зенон. Това, което извежда Мариса Майер от историята към студентите е, че не е важно какво Зенон знае, а как Зенон мисли. Този начин на мислене, при който задаването на въпроси има предимство пред правенето на предположения при взимането на решения стои в основата на изграждането на коучинг културата в Google. Култура, която през последните 17 години показва, че е по-важно как, а не точно какво мислят хората. *** Повече детайли за Бизнес коучинг програмата на Google може да намерите тук: Бизнес коучинг програмата на Google стартира вече и в България, както и в статиите на Bulgaria On Air: "Google инвестира в бизнес развитието на партньорите си от над 30 държави" и "Партньори на Google обучават управители на дигитални агенции как да развият бизнеса си" Comments are closed.
|
Архиви
July 2024
|