“Ученикът да надмине учителя – това трябва да бъде основа цел на образованието." - Масару Ибука (съ-основател на Сони) Един от честите източници на проблеми в екипите е разминаването в очакванията. От мениджърите към хората в екипа. И обратното – от хората в екипите към самите мениджъри. Един от начините за подравняване на очакванията е да се използват ясни и вдъхновяващи цели. Типичната грешка, която се появява тук, е мениджърите да поставят високи цели за представяне, докато хората са все още в учебен режим. С други думи, за да достигнат до целите за представяне, първо трябва да минат през достигане на определени учебни цели за лично професионално развитие. Но това не се получава толкова гладко. Когато имате нови хора в екипа или поставяте опитни хора на нови роли, инстинктивно сравнявате тяхното представяне с представянето на най-добрите. И там се появява разминаването в очакванията. Това разминаване води до фрустрация. До стрес. И в крайна сметка, вероятно и до напускане на хора. Решението е да направите отчетливо разграничение за двата типа цели: - цели за представяне – поставят се за всички дейности, за които хората знаят алгоритъма и вече имат опит с тях. Тези цели имат ясен количествен измерител. - цели за развитие/учене/кариера – поставят се в стил “направи най-доброто, което можеш до еди-кога си”. След това има преглед, обратна връзка и нов цикъл на “направи най-доброто до…”. Тези цели касаят развитието на знания, умения, поведения и характер. Те може и да нямат съвсем точен количествен измерител. Важно е тук да се отчете, че човекът с учебните цели не е на постоянен изпит. Но може да се чувства така, ако обратната ви връзка и въпроси са изпитващи, вместо подкрепящи и вдъхновяващи. Вдъхновяващи не означава позитивни. Вдъхновяващи означава откровени, вдъхващи надежда и създаващи усещане за заедност. Ако е ясно какви цели са най-подходящи за хората в екипа, резултатите не закъсняват. Но, както стартирах в началото:
Aко няма яснота за целите, ще има разминаване в очакванията. Ще има и проблеми, произтичащи от това разминаване. Тези проблеми възникват и съществуват единствено и само със съдействието на мениджърите. И с поставянето на неясни и неподходящи цели. ВЪПРОС: Кои цели за развитие на отделните хора допринасят най-много за постигането на целите за представяне в екипа ви? Книга "Паркирай егото" - http://www.equinox-partners.bg/park-your-ego.html Книга "Студен душ за мениджъри" - http://www.equinox-partners.bg/cold-shower-for-managers-book.html Книга "Пътят на сърцето в бизнеса - от същността" - http://www.equinox-partners.bg/the-way-of-the-heart.html --- 3-месечни програми за мениджъри (само вътрешни за една компания с групи до 12 мениджъра) - http://www.equinox-partners.bg/management-development-program.html
0 Comments
Leave a Reply. |
Архиви
July 2024
|