Почти във всеки тренинг ден от лидерските програми, които стартирахме през последните няколко седмици поканвах хората в залата в началото на деня да разменят с по 6-7 човека техния отговор на 2 въпроса: “Кое е лидерското качество, което е най-важно за мен, за да бъда успешен в работата си?” Защо точно това качество?”. Участниците в тренинг залите управляват групи и екипи между 10 и 800 човека.
Хората се замислят, казват на ум или вербално, че то не е само едно качество...но след това влизат в упражнението и виждат красотата на ограничението в условието и усещат как фокусираното внимание започва да действа като филтър и подготвя почвата за работата им през целия ден. За някои мениджъри, това качество е смирение, за други решителност, за трети асертивност, за други емпатия. Като анализирам резултатите от флипчартите си давам сметка, че ограничаването на въпроса до само едно качество почти автоматично фокусира хората върху това, което в момента не им достига и искат да развият в повече, а не върху качество, което вече имат, владеят и благодарение на което до голяма степен са и на настоящите си позиции. Когато дойде време за фасилитиране на научаванията в цялата група, за много от мениджърите в залата се появява естествен инстинкт за баланс - при тези, които си дават сметка, че са прекалено изискващи, работят на високи обороти и почти не забелязват хората около себе си се появя смирението. При тези, при които ги е грижа за хората на максимална степен, непрекъснато сондират мнението на всички страни и трудно взимат решения - при тях се появява решителност, смелост и техните производни. Този естествен инстинкт за баланс и саморегулиране върши прекрасна работа за мениджърите да станат по-добри мениджъри. Няма нужда от готови рецепти от някой друг. Няма нужда от 3 принципа, 5 правила и 10 закона на лидерството. Има основно нужда от себерефлексия, абсорбиране и осмисляне на обратната връзка от реалността и промяна и предприемане на действия от мястото на визията за точка Б, а не от мястото на реагирането, доказването и обвиненията. И накрая, една статия, която прочетох тази седмица в Business Insider, разказва историята за CEO-то на Adidas, който е получил най-добрия си урок за лидерство при уволнението си от HP заради неприемливо или агресивно поведение - последващото смирение, размишление и включване на естествения инстинкт за баланс, саморегулиране и развитие му помагат да върне позициите на Adidas почти на всички пазари, където компанията преди това е била в губещи позиции през последните години. Не като се фокусира на променя хората, а като променя себе си. Каня ви да споделите и вашите отговори на същите въпроси: “Кое е лидерското качество, което е най-важно за мен, за да бъда успешен в работата си?” Защо точно това качество?”. Comments are closed.
|
Архиви
July 2024
|