Обучението ни по критическо мислене за мениджъри започва с думите на Лао Дзъ от преди няколко хиляди години: “Your teacher might be wrong. Learn to think for yourself”. Същите думи стоят на вратите и на някои университети по света, но за академичната страна на критичното мислене ще стане въпрос по-късно. Сега е време за практичната. И практичната част започва с разграничението между мениджърите, които използват критично и критикарско мислене. Първите търсят истината и са готови да променят мнението си, когато видят под нов ъгъл фактите, логиката и слепите си петна…втория вид мениджъри не търсят истината, а търсят доказването на това, че са прави. На всяка цена. Безкрайно. Затова, не се сърдете на мениджърите си, когато си променят мнението – това може да означава, че използват критическо, а не критикарско мислене. Отсъствието на зряло критическо мислене води до класически когнитивни и мениджърски обърквания, които ако не бяха трагични, щяха да са забавни: Пример 1: По-слабите мениджъри мислят, че има права пропорционална зависимост между валидността на аргументите им и децибелите с които те достигат до ушите на хората около тях… до толкова, че ако някой мениджър говори разгневено и на висок тон – това почти автоматично го прави прав. Никой аргумент на света не стават автоматично валиден само защото е извикан на висок тон.
Пример 2: Мениджър регулярно закъснява за срещи и се извинява, че “имаше трафик”….което се приема за валидна причина за закъснението на регулярна база. Това е все едно да каже, че закъснява, защото “имаше стълби пред офиса”. Тук объркването е: “explanation vs justification”. Простото обяснение автоматично се бърка и приема с доказване на правота. Пример 3: Мениджър омекотява лошото си представяне, като казва, че дори и да е лошо, всъщност е по-добро от представянето на някой друг…изведнъж темата се променя в друга посока към някой друг. Това е класическо объркване тип “Червена херинга” – името идва от треньорите на кучета, които за да научат кучетата си да преследват само една цел – следите на лисиците – размятат червена херинга пред носа им и ако кучетата се разсеят и тръгнат след херингата ги връщат обратно към съществената цел – следите на лисицата. “Червени херинги” се размятат непрекъснато в офисите – съзнателно, или несъзнателно, като естествена защита – въпросът е да ги разпознавате и да държите разговорите фокусирани върху съществените цели, а не върху “червените херинги.” Това бяха 3 бързи примера за това, как липсата на критическо мислене може да заблуди мениджърите и да ги доведе до взимане на грешни решения. С други думи – за да се подобри качеството на решенията, трябва да се подобри качеството на критическото мислене. И още един четвърти пример за финал – нарича се “Объркване за объркванията”. Той означава това, че знанието за някакво объркване, не означава че и то няма да ви обърка. Пример - Мениджър обяснява не постигането на резултатите за миналата седмица с това, че ИТ системите са работели бавно и хората през 30% от времето не са имали достъп до компютрите си”…. това може да е объркване тип “explanation vs justification”…но може и да не е. Ако всички останали отдели не са си постигнали резултатите поради същата причина – това не е просто обяснение – това вече е и валидна причина. Comments are closed.
|
Архиви
July 2024
|