Equinox Partners
  • HOME
  • TEAM
  • Powerful Presentations
  • SERVICES
    • Обучение за мениджъри - Пловдив
    • COACHING >
      • INDIVIDUAL COACHING
      • TEAM COACHING
      • COACHING CULTURE
    • Training for Managers - Zoom
    • Leadership 360
    • Inspiration Keynotes for Managers
    • Management Development Program
  • BLOG & PODCAST
  • Books
    • Cold Shower For Managers Book
    • Park Your Ego
    • Barriers to Change
    • The Way Of The Heart
  • CONTACTS

Критическо мислене за мениджъри

3/9/2017

 
Picture
​Обучението ни по критическо мислене за мениджъри започва с думите на Лао Дзъ от преди няколко хиляди години: “Your teacher might be wrong. Learn to think for yourself”. 
 
Същите думи стоят на вратите и на някои университети по света, но за академичната страна на критичното мислене ще стане въпрос по-късно. Сега е време за практичната.
 
И практичната част започва с разграничението между мениджърите, които използват критично и критикарско мислене. Първите търсят истината и са готови да променят мнението си, когато видят под нов ъгъл фактите, логиката и слепите си петна…втория вид мениджъри не търсят истината, а търсят доказването на това, че са прави. На всяка цена. Безкрайно.  
 
Затова, не се сърдете на мениджърите си, когато си променят мнението – това може да означава, че използват критическо, а не критикарско мислене.
 
Отсъствието на зряло критическо мислене води до класически когнитивни и мениджърски обърквания, които ако не бяха трагични, щяха да са забавни: 
Пример 1: По-слабите мениджъри мислят, че има права пропорционална зависимост между валидността на аргументите им и децибелите с които те достигат до ушите на хората около тях… до толкова, че ако някой мениджър говори разгневено и на висок тон – това почти автоматично го прави прав. Никой аргумент на света не стават автоматично валиден само защото е извикан на висок тон.
 
Пример 2: Мениджър регулярно закъснява за срещи и се извинява, че “имаше трафик”….което се приема за валидна причина за закъснението на регулярна база. Това е все едно да каже, че закъснява, защото “имаше стълби пред офиса”. Тук объркването е: “explanation vs justification”. Простото обяснение автоматично се бърка и приема с доказване на правота.
 
Пример 3: Мениджър омекотява лошото си представяне, като казва, че дори и да е лошо, всъщност е по-добро от представянето на някой друг…изведнъж темата се променя в друга посока към някой друг. Това е класическо объркване тип “Червена херинга” – името идва от треньорите на кучета, които за да научат кучетата си да преследват само една цел – следите на лисиците – размятат червена херинга пред носа им и ако кучетата се разсеят и тръгнат след херингата ги връщат обратно към съществената цел – следите на лисицата.
 
 “Червени херинги” се размятат непрекъснато в офисите – съзнателно, или несъзнателно, като естествена защита – въпросът е да ги разпознавате и да държите разговорите фокусирани върху съществените цели, а не върху “червените херинги.”
 
Това бяха 3 бързи примера за това, как липсата на критическо мислене може да заблуди мениджърите и да ги доведе до взимане на грешни решения. С други думи – за да се подобри качеството на решенията, трябва да се подобри качеството на критическото мислене.
 
И още един четвърти пример за финал – нарича се “Объркване за объркванията”. Той означава това, че знанието за някакво объркване, не означава че и то няма да ви обърка.
                                              
Пример - Мениджър обяснява не постигането на резултатите за миналата седмица с това, че ИТ системите са работели бавно и хората през 30% от времето не са имали достъп до компютрите си”….  това може да е объркване тип “explanation vs justification”…но може и да не е. Ако всички останали отдели не са си постигнали резултатите поради същата причина – това не е просто обяснение – това вече е и валидна причина.



Comments are closed.

    RSS Feed

    Picture
    Picture
    Picture

    Архиви

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    January 2022
    December 2021
    May 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    October 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    April 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    July 2018
    February 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    May 2017
    March 2017
    February 2017
    October 2015
    September 2015
    February 2015
    September 2014
    April 2014
    March 2014
    October 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012

    RSS Feed

__________________________________________
Copyright © 2011-2023, Equinox Partners Ltd. All rights reserved.

Политика за поверителност

  • HOME
  • TEAM
  • Powerful Presentations
  • SERVICES
    • Обучение за мениджъри - Пловдив
    • COACHING >
      • INDIVIDUAL COACHING
      • TEAM COACHING
      • COACHING CULTURE
    • Training for Managers - Zoom
    • Leadership 360
    • Inspiration Keynotes for Managers
    • Management Development Program
  • BLOG & PODCAST
  • Books
    • Cold Shower For Managers Book
    • Park Your Ego
    • Barriers to Change
    • The Way Of The Heart
  • CONTACTS