Още от годините ми в IBM, темата за измерване ефективността на коучинга и обучението в коучинг умения се появяваше често. Най-вече на месечните срещи на IBM Coaching Community of Practice, където ни гостуваха професионалисти като Liz Macann (BBC), Kimberly McAdams (Amercian Cancer Society - които само за 4 години достигат от 20 до 3500 коучинг часа/година в организацията) и много други компании, които споделяха опита си за въвеждането на коучинг стистеми. През 2012 вътрешната коучинг общност на IBM достига над 500 члена и над 150 сертифицирани коуча, някои от тях с над 10 години практика. За сравнение - в цяла България общия брой на сертифицираните е около три пъти по-малко, от колкото в тази компания. Та на тези месечни срещи почти неизменният въпрос към госта беше свързан с това как се измерва ефективността. Отговорите са нееднозначни. Затова и въпросът сигурно ще бъде вечно актуален. В някои организации измерване въобще липсва. Индикаторите за успеха варират от чисто "усещане, че работи" до точно изчисляване на възръщаемостта с функции и много променливи фактори, коефициенти на достоверност и т.н. Този спектър напълно отразява описанието на коучинга като "наука и изкуство". В изкуството не може да се измери удоволствието от съзерцаването на картините на Пикасо. И все пак те струват милиони.
Един от традиционнните методи за измерване ефективността на обученията, този на Доналд Къркпатрик, може да се прилага и при обученията в коучинг умения. Самият метод дава широката рамка, докато практическото използване на инструментите зависи изцяло от конкретния случай, целите които са поставени и наличните ресурси. Интересно е, че много от хората въвеждали коучинг системи споменаваха, че пълните вторичните положителни ефекти практически не могат да бъдат измерени. Тук се проявява ефекта на мултипликатора, където ако стойността на увеличението на ефективността на едно високо ниво в организацията се определи на "У" единици, то крайният ефект за компанията в края на финансовата година може да бъде "У" х 100, х 200 и т.н., в зависимост от това доколко може да се счита, че ползването на коучинг и обучението в коучинг умения пряко и косвено въздействат върху определящите фактори за увеличаване на ефективността.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Архиви
July 2024
|