Бъркане на ясния краен резултат с ясната пътна карта за постигането му. Това е една от грешките на мениджърите при делегиране на отговорности.
В един момент мениджърите се научават, че качественото делегиране не може да се случи с полузавършени изречения от рода на “Виж какво искат и не ме занимавай.” Смисълът на делегирането не е да не ви занимават. Смисълът е да го използвате като един от двата основни начина за развитие и ангажиране на хората. И за освобождаване на време при вас за по-стратегически неща. За вторият основен начин за подпомагане развитието на хората, за който не ви трябва допълнителен бюджет и много време, може да се сетите сами. Ако не се сетите, питайте собствения си мениджър за него. Сега обратно към делегирането. Ако то се случва качествено, има две големи ползи. Първата е, че хората стават по-самостоятелни и постепенно израстват в нови роли и се развиват. Втората полза е, че мениджърите си освобождават повече време и се развиват заедно с хората си. Естествено, делегирането има и тъмни страни, които могат да се превърнат в сериозни вреди. Първата вреда е повишеният риск от влошаване на качеството. Втората е възможното допускане на скъпоструващи грешки. Трета вреда може да бъде демотивация в хората, ако те не се справят с делегираните им отговорности и това предизвика вина, срам и дори желание за напускане. Четвърта вреда може да бъде свързана с т.нар. “обратно делегиране”, при което се получава двойна загуба на време. Всички тези вреди могат да се появят, когато се подцени или пропусне някоя от следващите стъпки на делегирането, където не просто се прехвърлят задължения в стил “не ме занимавай”, а мениджърите подсигуряват, че хората ще с справят добре. Стъпките са следните: 1. Идентифициране и наблягане на силните страни на човека отсреща 2. Дефиниране на ясни крайни резултати 3. Потвърждение на разбиране и поемане на ангажимент 4. Прехвърляне на права и отговорности 5. Договаряне на контролни точки/времена 6. Отдаване на пълно доверие 7. Избягване на "обратно делегиране" 8. Създаване на усещане за собственост върху крайните резултати Ако в резултат на делегирането имате влошено качество, загубено време и повишено кръвно, проблемът не е в хората на които сте делегирали. Проблемът е или в начина, по който сте делегирали. Или в избора на човек, на когото сте делегирали. Това обичайно не се разбира от първия път, затова ще го повторя. Ако си мислите, че проблемът за лошото делегиране е в човека, на когото сте делегирали, всъщност проблемът е във ВАШИЯ избор на човек. Или във ВАШИЯ начин на делегиране. Тук няма смисъл да казвате, че “материалът е такъв и не става.” Материалът не е такъв, какъвто е дошъл, а е такъв, какъвто е станал във вашето лидерско или махленско присъствие. Лидерското делегиране води до лидерски резултати. Махленското делегиране води до махленски резултати. Вашият екип е ваше огледало.
0 Comments
Leave a Reply. |
Архиви
July 2024
|