На първо място, спрете и се замислете, кога от практиката ви на мениджър сте изпитали по-голямо удовлетворение от зададен въпрос, вместо от предоставено решение?
Има голяма вероятност точно този момент да е бил коучинг момент. Момент, в който сте видял притихването на човека, усетил сте дълбокото замисляне и категоричността на последващите думи. Момент на промяна или дори трансформация. Момент, в който вашия въпрос или чисто присъствие, вместо предоставен съвет или решение, катализира израстване. Някой беше казал, че когато човек държи в ръката си чук, всичко което вижда около себе си започва да прилича на пирони. Това също важи и за мениджърите, които са усетили силата на въпросите си като мощен катализатор за израстването на хората си...но тази монета има две страни. Възможно е тези мениджъри да започнат да виждат във всяка ситуация възможност да практикуват коучинг уменията си, дори и тогава, когато това не е уместно или полезно за бизнеса им. По време на обученията ни в коучинг умения за мениджъри започвам да получавам въпроси от типа на “Добре, като знам какво да направи конкретен човек и като знам, че е по-добре той сам да си стигне до решението (бел.ред. моето решение), как точно да правя коучинг? В този случай отговарям: “Не правете коучинга по-важен от постигането на целите”. Този коучинг подход е един от начините да постигнете целите, особено когато имате голям екип, но той не трябва да се превръща в априорен инструмент, само защото има мощно въздействие в някои случаи. Нека видим кои са тези случаи и по какво да ги разпознаете. На първо място, тогава когато има единствен правилен отговор и вие го знаете - това не е коучинг момент. Използването на коучинг в тези случаи е абсолютно неуместно. Ще изпитате бумеранг ефекта под различни форми. Тогава “знанието” ви, дори и да не го изказвате вербално се предава в тона на гласа, погледа и езика на тялото - човекът остреща почти автоматично ще се почувства че е на изпит и вместо истински да търси отговорите, ще се опитва да отгатне вашите. Това не е коучинг. Простото задаване на въпроси не е коучинг, ако зад тях няма истинско незнание, съпроводено с подкрепа и любопитство да разберете какво мисли точно този човек срещу вас по точно този въпрос. Представете си, че имате нов служител, който отговаря за администрирането на договорите с доставчиците ви. Имате процедура, че всички входящи договори от доставчици първо се преглеждат от вътрешните юристи и след това следват точно предварително определени стъпки за да се придвижват за подписи. И си представете, че на първия му работен ден преди още да сте го запознали с процесите и процедурите започнете да го питате: “Как според теб трябва да обработваме входящите договори от доставчици”? Отговорът е предефинират в процеси процедури и няма място за коучинг. Има място за обучение. По-късно, обаче, може да се появи коучинг момент, в който да се повишат уменията на този човек. След като мине определен период от време, и същият служител се появи с въпрос какво да прави, когато вече знае къде се намират отговорите на въпросите му, тогава се появява коучинг момент и мениджърът може да попита: “Какво би направил, за да намериш, разбереш и използваш правилните отговори?” - Ако му кажете да си прочете процедурите, може да се окажете в роля на лелка в детска градина. Питайте вместо това. Но с любопитство, загриженост и без осъждане. Различните хора учат с различна скорост, така че просто не сравнявайте скоростта на учение на различните хора, а просто подкрепете израстването на всеки индивидуално. След като изписах повече редове от предвиденото за това кога със сигурност не се ползва коучинг, ето и няколко реда, които да ви подкрепят да определите правилните моменти за вас. Всъщност, това е добър коучинг момент и за мен и за вас. Няма да ви дам отговорите кога да ползвате коучинг подхода в работата си, но ще ви дам няколко въпроса, по които да ги определите сами:
Успех и пишете как се справяте на [email protected] Comments are closed.
|
Архиви
July 2024
|