В тренинг залите понякога задавам един риторичен въпрос на мениджърите:
"Случвало ли ви се е да обясните нещо на човек от екипа си и след това той да се връща и да ви пита поне още 5-6 пъти за същото нещо?" Въпросът е риторичен, защото знам предварително отговора. И защото освен положителния отговор следва и въртене на очите, което подсказва досадата на тези повторения. И всичко това се подразбира. Работата е там, че мозъкът ни непрекъснато търси начини да пести енергия. Това е чисто физиологично обусловено и разбираемо. Когато можем бързо и лесно да намерим определена информация, мозъкът ни преценява, че няма смисъл да хаби енергия да я запаметява, а е по-лесно да я търси в реално време. Този феномен се нарича "Google ефект" или "дигитална амнезия". Както подсказват и самите имена, дигиталната амнезия се опосредства от бързия достъп до информацията през Google. Ако хората в екипите са развили "Google ефекта" и питат непрекъснато мениджърите си за една и съща информация, следва въпроса: "На какво се дължи този "Google ефект" в екипите?". Това беше вторият риторичен въпрос в поста. Ще има още един. Естествено, тази амнезия се получава заради този, който предоставя информацията бързо и лесно. Google. Или самите мениджъри. Ако този ефект се погледне в обратната посока, това би означавало, че колкото повече усилие струва достигането до определена информация или отговор, толкова по-лесно и дългосрочно той ще бъде запомнен. Ето го и третия риторичен въпрос: "Какво следва да направите, за да не повтаряте една и съща информация на хората в екипа си по 5-6 пъти?"
2 Comments
Матея Фратев
12/8/2020 12:51:42 pm
Обясняваш подробно какво точно се иска и защо и после искаш да ти кажат точно какво са разбрали.
Reply
Nadezhda (Nadia) Tileva
18/8/2020 11:22:32 pm
Доказано успешен подход е да отговориш на въпроса с въпрос. Да, също така е и дразнещ подход, защото изглежда сякаш се правиш на интересен, но не е така. Всъщност отговаряйки на въпроса с въпрос караш отсрещния да се замисли, да разсъждава. Достигайки по този начин до отговора мозъкът запаметява нужното като производно - следствие, резултат от решена от него задача, записвайки информацията в паметта като такава. Доказано е, че логическите задачи значително подобряват паметта, а този подход предоставя именно такъв тип “гимнастика” за мозъка. Предоставената наготово информация много по-често се възприема от нашите мозъци като баласт. Това е и причината, тя често да се задържа единствено в краткосрочната памет, чиято дълготрайност във времето е в рамките на 1 до 5 минути.
Reply
Leave a Reply. |
Архиви
July 2024
|